lørdag 15. september 2012

Få en oversikt over hva du har i skap og skuffer

En av de tingene jeg ønsker å bli mer bevisst på er å bruke matvarer jeg allerede har før de går ut på dato, slik at jeg slipper å kaste ting. Jeg er ikke så ekstremt nøye på ting, og bruker lett tørrvarer som mel etc etter utløpsdato. Jeg er også opptatt av å kjøpe inn litt "lager" når ting er billig, slik at vi sparer et par kroner, men det som er viktig er å ikke kjøpe inn ting vi ikke bruker.

Uansett er det et veldig effektivt hjelpemiddel å ha en god oversikt over hva jeg har i skapet, skuffene, benken ol. Det hjelper meg også godt når jeg planlegger ukesmeny (jeg vil komme tilbake til det) og lager handleliste.

For å lage oversikt har jeg brukt en a4 perm, du kan selvsagt bruke det som passer deg best, eller det du har i huset allerede hvis du velger å gjøre dette.
Jeg har et linjet a4 ark per område. Dvs kjøleskapet har ett, frysen har ett, benken og over skapene har ett,høyre skap har ett og venstre skap har ett. Jeg har også ett for det jeg kaller spiskammerset som er lagringsplassen i boden. Hvis du ønsker å gjøre dette velger du de områdene du selv har, og det systemet som passer deg best.
Jeg vet at noen bruker datolister slik at det blir eks slik:

* smør 01.09.10
* egg 08.09.10

etc, og at man da beregner ut i fra hva man må bruke opp først. Selv gjør jeg ikke det, men jeg har god oversikt over hva som har stått i skapet lengst og markerer de produktene jeg ønsker å bruke opp først med en stjerne i margen. På den måten kan jeg også enklere lese kjapt igjennom og bestemme meg for at for eksempel gresskarkjernene må brukes opp denne uken, også planlegge et måltid ut i fra det.

Jeg oppdaterer listene mine en gang i uken, samme dag som jeg lager ukesplan og handleliste. Jeg kan selvsagt komme med bilder av permen min og listene mine hvis det er ønskelig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar